Pytania i odpowiedzi

 

1. Co to jest Abacus?
Abacus można nazwać prototypem komputera wynalezionym przed 3000 rokiem p.n.e. W pierwotnej wersji były to kamyki układane na piasku. Nazwa pochodzi od greckiego słowa "abaks", deska (gr. ἄβαξ). Obecnie ten rodzaj działającego bez prądu kalkulatora jest najbardziej popularnym urządzeniem arytmetycznym pomocnym w rozwijaniu zdolności umysłowych dziecka. Abacus, znany również jako soroban, składa się z ramy, podłóżnej belki rozdzielającej dwie sekcje oraz nanizanych na pręcikach koralików - po pięć w każdym rzędzie. Koraliki reprezentuję liczby. Przesuwane w górę i w dół umożliwiają dokonanie, w łatwy i bardzo szybki sposób, każdego działania arytmetycznego. 

2. Czym jest Menar Abacus Mental Arithmetic Program?
Jest to stworzony przez Menar program skierowany do dzieci w wieku 4-12 lat stawiający za cel wszechstronny rozwój zdolności umysłowych dziecka. Na początku dziecko uczy się liczenia na abacusie. Dzięki regularnym ćwiczeniom, obraz abacusa pozostaje w pamięci, co z czasem umożliwia liczenie poprzez przesuwanie wyobrażanych koralików na wirtualnym, wyobrażalnym abacusie. Z uwagi na to, że liczący nie korzystają z urządzeń fizycznych, proces liczenia pamięciowego może przebiegać w zawrotnie szybkim tempie. W praktyce, młodsze dziecko, menarzysta, potrafi liczyć w pamięci o wiele szybciej niż starsze, korzystające z kalkulatora elektronicznego. 

3. Ile trwa nauka w ramach programu Menar?
Program zakłada ogółem 240 godzin zajęć.

4. Moje dziecko świetnie radzi sobie w szkole z matematyką. Czy Menar byłby dla nas atrakcyjny?
Również dobrze radzący sobie w szkole z matematyką potrafią świetnie wykorzystać potencjał oferowany przez menarowski program liczenia w pamięci. Uczeń szybko i poprawnie liczący bez pomocy ołówka, papieru, czy kalkulatora, może skupić swoją uwagę na bardziej skomplikowanych aspektach rozwiązywanych zadań i trudniejszych zagadnieniach.

5. Moje dziecko ma w szkole kłopoty z matematyką. Czy Menar może być pomocny w zrozumieniu tego przedmiotu?
Tak. Z uwagi na to, że abacus zakłada liczenie abstrakcyjnych, wielocyfrowych liczb przy pomocy namacalnego, opartego na wykorzystaniu koralików, systemu, dzieci potrafią bez problemu skojarzyć te relacje i zrozumieć zasady. Dzieci mający kłopoty z matematyką w szkole, zazwyczaj radzą sobie lepiej już po kilku miesiącach uczęszczania na zajęcia Menaru.

6. W jaki sposób Menar przyczynia się do osiągania lepszych wyników w szkole?
Żeby być dobrym z matematyki, przede wszystkim należy opanować umiejętność liczenia w obrębie czterech podstawowych działań. Nauka liczenia w pamięci umożliwia liczenie niezwykle szybkie i precyzyjne. Matematycy z kilku, niezależnych od siebie, tureckich ośrodków akademickich potwierdzili, że dzięki Menarowi młodzież nie tylko rozwinęła ponadprzeciętne zdolności arytmetyczne, ale program przyczynił się również do rozwoju koncentracji, umiejętności skupienia uwagi i wpłynął na rozbudzenie u dzieci zamiłowania do matematyki.  

7. W jakim wieku optymalnie jest rozpocząć przygodę z Menarem?
Za najbardziej odpowiedni wiek na dołączenie do naszego programu należy uznać moment w którym dziecko potrafi już liczyć do dziesięciu i bezbłędnie określa liczbę przedmiotów, np. trzy łyżki, pięć ołówków itd. Najczęściej są to dzieci w wieku 4-5 lat. Ogólna zasada głosi, że im wcześniej tym lepiej.  Dla dzieci poniżej szóstego roku życia, przed rozpoczęciem zgłębiania tajników właściwego programu, oferujemy etap przygotowawczy. Reasumując, za najlepszy wiek do rozpoczęcia nauki Menaru, należy uznać 5-6-7 lat. Ze swej strony sugerujemy rodzicom, by nie zmarnowali okazji do umożliwienia dzieciom podjęcia nauki liczenia pamięciowego jeszcze w okresie względnie niedużego obciążenia nauką w szkole.

8. Jakie korzyści daje nauka Menaru?
Menar rozwija zdolności szybkiego i dokładnego liczenia, pomaga dzieciom nauczyć się dostrzegać logiczne związki, ma korzystny wpływ na rozwój pamięci, zwiekszęnie uwagi, poprawę koncentracji, sprzyja rozwojowi kreatywności i wyobraźni, wpływa na poprawę zdolności uczenia się, zwiększenie samooceny, zdolności do obserwacji i właściwej oceny sytuacji, poprawę zdolności do słuchania i udzielania odpowiedzi, przyczynia się do obniżenia stresu czyniąc naukę zajęciem ciekawym i przyjemnym.  

  

9. Jaki wpływ może mieć Menar na zdolności umysłowe mojego dziecka?
Program Menaru został stworzony nie tylko z myślą o rozwijaniu ponadprzeciętnych zdolności arytmetycznych u dzieci, ale również stawia sobie za cel poprawę kreatywności, pamięci, uwagi, zdolności do koncentracji oraz umiejętności rozwiązywania i radzenia sobie przez dziecko z różnego rodzaju problemami. Naszym końcowym celem jest pomóc dziecku w budowaniu poczucia własnej wartości, jak również zaprzyjaźnić je z liczbami. Zdaniem ekspertów program liczenia pamięciowego przy wykorzystaniu abacusa angażuje obie półkule mózgowe i może być postrzegany, jako kluczowy element pomocny w osiąganiu świetnych wyników w nauce, tudzież sprzyjający rozwojowi zdolności umysłowych dziecka.   

  

10. Jaki jest sens nauki liczenia pamięciowego, bądź przy pomocy abacusa w dobie powszechnej dostępności komputerów, kalkulatorów itd.?
Nie sposób przecenić znaczenie arytmetyki jako kamienia węgielnego w budowaniu trwałych fundamentów nauczania matematyki. Nauczyciele dobrze wiedzą, jak często trudno dzieciom daje się zrozumienie pojęcia liczb i wartości liczbowych. Zrozumienie abstrakcyjnej natury liczb i wartości liczbowych bez odniesienia do namacalnych objektów, takich jak koraliki na abacusie, nie jest proste i wymaga od dzieci sporo czasu, wysiłku i nerwów.

Nic nie ujmując najnowszym zdobyczom techniki należy zaznaczyć, że nagminne korzystanie z kalkulatora w dłuższym okresie czasu może okazać się szkodliwe dla naszych zdolności umysłowych. Mózg przyzwyczaja się do komfortu braku obciążania go nawet najprostszymi zadaniami arytmetycznymi i z dnia na dzień staje się coraz bardziej rozleniwiony.

Liczenie pamięciowe w ramach programu Menar jest procesem mającym wpływ na pobudzenie nieaktywnych obszarów mózgu i tym samym przyczyniającym się do lepszego wykorzystania potencjału mózgu. Nauka liczenia pamięciowego poprawia również pamięć i rozwija wyobraźnię. Badania naukowe dowodzą, że u osób pozbawionych możliwości rozwoju zdolności umysłowych, poziom intelektu stopniowo obniża się już po przekroczeniu dwudziestego roku życia, tymczasem osoby, które miały okazję do intensywnego rozwoju swoich umiejętności umysłowych w dzieciństwie, zachowują ostrość umysłu nawet po siedemdziesiątce.

Nauka liczenia z abacusem ma dla każdego dziecka kluczowe znaczenie. Używanie abacusa wymaga bowiem intensywnej pracy mózgu, jednoczesnego zaangażowania i koordynacji nawet trzech zmysłów: wzroku, słuchu i dotyku, co w efekcie przyczynia się do zwiększenia ogólnej wydajności mózgu.

Możemy również spojrzeć na zagadnienie pod innym kątem. Wiele osób w różnym wieku uprawia jogging, Nordic Walking, czy zwyczajnie spaceruje. Po co to robią, skoro większość z nich do przemieszczania się może z powodzeniem korzystać z różnego rodzaju środków transportu? Jest to oczywiście pytanie retoryczne. Wiadomo, że chodzi o utrzymanie bądź poprawę kondycji fizycznej. Ruch to zdrowie. Analogicznie należy postrzegać liczenie pamięciowe, jako świetny instrument pomocny w rozwoju i utrzymaniu dobrej kondycji naszego mózgu oraz zdolności umysłowych.

platforma online

cwiczenia online

olimpiada

Nasza witryna internetowa wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka) w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo w dowolnym momencie dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies". Uprzejmie prosimy o wyrażenie zgody na użytkowanie witryny z użyciem plików cookies (wystarczy zamknąć niniejsze okienko informacyjne przyciskiem poniżej).