Metodyka nauczania

 

Liczenie na liczydle Abacus metodą Menar - manipulowanie koralikami - wymaga współdziałania obu rąk, tym samym stymuluje lewą i prawą półkulę mózgu. Badania naukowe dowodzą, że jednoczesne stymulownie obu półkul mózgowych sprzyja harmonijnemu rozwojowi zdolności intelektualnych dziecka, zwiększa kreatywność, wyobraźnię i zdolność do rozwiązywania zadań, poprawia spostrzegawczość i zdolność do koncentracji, skupiania uwagi.

Nasz model nauczania jest realizowany w centrach wyposażonych w zdobycze współczesnej techniki, takie jak komputery i urządzenia audio-wizualne.

Menar Abacus Mental Arithmetic Program z założenia motywuje dzieci do "nauki z przyjemnością" oferując jednocześnie kompleksowy program liczenia pamięciowego, który charakteryzuje:

  • Wykorzystanie obu rąk: zrównoważony rozwój z jednoczesną stymulacją lewej i prawej półkuli mózgu.
  • Ćwiczenia ralaksujące: poprawa spostrzegawczości i umiejętności skupiania się.
  • Intensywna praca: zdolność szybkiego liczenia.
  • Werbalny Anzan (słuchanie i liczenie): rozwijanie zdolności słuchania, liczenia, zapamiętywania i koncentracji.
  • Wizualny Anzan (patrzenie i liczenie) rozwijanie wyobraźni i zdolności liczenia pamięciowego.

Menar oferuje elastyczny program nauczania ze starannie opracowanymi materiałami pomocniczymi, stworzonymi z uwzględnieniem i pod kątem ich wykorzystania do indywidualnego podejścia do każdego uczącego się, umożliwiające robienie postępów w nauce w miarę możliwości ucznia, w indywidulanym tempie.


Funcje lewej i prawe półkuli mózgu

Myślenie bez intuicji jest puste, intuicja bez myślenia jest ślepa.” Albert Einstein. 

Mimo że ludzki mózg w dużej mierze nadal pozostaje zagadką, wśród naukowców panuje zgoda co do tego, że poprzez komunikację, koordynację i współpracę obu półkul mózg odpowiada za ogół procesu myślenia, podejmowania decyzji i nasze zachowanie.   

W nawiązaniu do tej koncepcji, nasza lewa półkula odpowiada za racjonale, "akademickie" myślenie, prawa zaś - za myślenie intuicyjne, "artystyczne". Osobowość człowieka, jego zachowanie w dużej mierze zależy od tego, która półkula mózgu dominuje. Fakt, że poszczególni uczniowie charakteryzują się różnymi stopniami lateralizacji mózgu musi być brany pod uwagę w procesie tworzenia i wcielania w życie programów nauczania. W skrócie, funkcje obu półkul mózgu mogą być przedstawione następująco:

Lewa półkula odpowiada za mowę, obliczenia matematyczne, logiczne i analityczne myślenie.

Prawa półkula odpowiada za kreatywność, wyobraźnię, intuicję, myślenie abstrakcyjne, zdolności artystyczne.


Dominacja półkul mózgu i różnice między ludźmi

  • Nasz mózg wyglądem przypomina orzech włoski z jego dwiema połówkami i pomarszczoną powierzchnią.
  • Określenie lewa i prawa półkula używane są do opisania specyficznych funkcji każdej z półkul.
  • Niektórzy ludzie są świetni w rysowaniu, ale sprawia im trudność dodanie ośmiu do dziewięciu. Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego? Albo, dlaczego dla niektórych osób jest katorgą napisanie strony wypracowania, ale jednocześnie z łatwością rozwiązują skomplikowane zadania matematyczne?
  • Zależy to od tego, która półkula mózgu dominuje: lewa, czy prawa.
  • Badacze nazywają lewą półkulę "akademicką", prawą zaś - "artystyczną".
  • Ludzie z dominującą prawą półkulą są obdarzeni większą wyobraźnią i są bardziej intuicyjni. Mają holistyczny pogląd na świat. 
  • Prawa półkula jest kojarzona z muzyką i poezją. 
  • Lewa półkula jest bardziej racjonalna i analityczna. Ludzie z dominującą lewą półkulą zwykle dobrze radzą sobie z matematyką.
  • Prawa półkula odbiera infomację, jako całość. Funkcją lewej półkuli jest analiza i organizacja tej informacji. 
  • Badacze określili, że lateralizacja nie jest świadomym wyborem danego osobnika.
  • Dominacja półkul mózgu ma miejsce już po narodzeniu, ale staje się bardziej wyraźna w miarę dojrzewania. 
  • Badania dowodzą, że o dominacji półkul mózgowych można wnioskować z zawodu wykonywanego przez badanego człowieka.
  • Zazwyczaj prawnicy, chemicy, matematycy i księgowi mają dominującą lewą półkulę mózgu; wspomniane zawody wymagają logicznego i uporządkowanego myślenia oraz zdolności analitycznych. 
  • U muzyków, aktorów i artystów tradycyjnie dominuje prawa połkula mózgu; w swojej działalności zawodowej korzystają oni ze wzmożonej percepcji rytmu, kolorów, kształtów i obrazów.
  • "Lewomózgowcy" zachowują się zgodnie z wytycznymi-regułami i charakteryzują się racjonalnym, systematycznym podejściem. Analizują i wyciągają logiczne wnioski. Stąd ich konikiem jest matematyka oraz inne nauki ścisłe. Lepiej radzą sobie na egzaminach w formie testów polegających na wyborze prawidłowej odpowiedzi z pośród propozycji oznaczonych TAK lub NIE. 
  • "Prawomózgowcy" są kreatywni i mają skłonności do omijania ustanowionych reguł. Z reguły mają artystyczną naturę. Lepiej sobie radzą na egzaminach bazujących na zadaniach tekstowych. 
  • Lewa półkula mózgowa generuje mowę (myślenie werbalne), prawa - obrazy (myślenie wizualne).
  • Myślenie wizualne wyraźnie daje się zaobserwować u dzieci w wieku wczesnoszkolnym.  W starszym wieku, zaczynając od czwartej, piątej klasy, pod wpływem otoczenia, u dzieci przestają dominować marzenia i wyobraźnia. Dorośli skutecznie wpajają im, że marzenia - to tylko strata czasu. 
  • Tymczasem wyobraźnia, myślenie wizualne są bardzo istotne. Wszystko to, co zostało stworzone przez człowieka, najpierw zrodziło się w jego wyobraźni, jako obraz bądź marzenie. Jeden obraz często wart jest tysiąca słów. Myślenie wizualne zostawia w pamięci wyraźniejszy ślad niż myślenie werbalne.
  • Współczesne społeczeństwo jest skłonne do gloryfikowania myślenia werbalnego, aczkolwiek oczywiste jest, że myślenie wizualne wymaga większego wytężenia umysłu. 

 
"Lewomózgowcy":

  • poukładani
  • racjonalni
  • szczegółowi
  • praktyczni
  • analityczni
  • objektywni
  • dobrzy w matematyce i dyscyplinach ścisłych
  • bardziej produkcyjni w spokojnym otoczeniu
  • myslący w sposób konkretno-sekwencyjny


"Prawomózgowcy":

  • niepoukładani, zdezorganizowani
  • emocjonalni wolni myśliciele
  • impulsywni i spontaniczni
  • intuicyjni
  • głęboko kontemplacyjni
  • kreatywni
  • zdolni do wyczucia fałszu
  • zdolni do pracy w hałaśliwym środowisku
  • potrafiący mysleć o kilku rzeczach naraz

Ile naszego mózgu używamy?

Badacze są przekonani, że potencjał ludzkiego mózgu zdecydowanie przewyższa wykorzystywany przez przeciętnego człowieka. Zwłaszcza prawa półkula wydaje się mieć ogromny potencjał pamięci wizualnej, mocy wyobraźni i kreatywności. Niestety, potencjał ten najczęściej nie jest rozwijany, pozostaje nieaktywny i zwyczajnie niewykorzystany przez większość ludzi. Właśnie dlatego powinniśmy skupić na rozwoju naszej prawej półkuli mózgu, maksymalnie wykorzystywać jej potencjał i w sposób zbilansowany, zsynchronizowany używać na co dzień obu półkul mózgowych. 

No dobrze, ale w jakim sposób możemy poprawić funkcjonowanie mózgu, abstrahując od gry w szachy, czy permanetnego rozwiązywania krzyżówek? Śmiemy twierdzić, że efektywnym rozwiązaniem dającym dobre, wręcz cudowne wyniki jest Abacus Mental Arithmetic program, czyli - Menar. 

Menar rozwija, zwłaszcza u dzieci, cały szereg zdolności i umiejętności.

Korzyści płynące z nauki Menaru:

  • wyjątkowe zdolności arytmetyczne
  • zdolność do obserwacji i umiejętność zapamiętywania
  • wyższe IQ
  • umiejętność skupiania się, koncentracji uwagi
  • bogatsza kreatywność
  • większa wyobraźnia

Źródła:

Amaiwa,Shizuko. The Ripple Effects and the Future Prospects of Abacus Learning. 2001

Hayashi,Toshio. What Abacus Education Ought to Be for the Development of the Right Brain. 2000

Kawano,Kimiko. Becoming Fond of Numbers and Math. 2000

platforma online

cwiczenia online

olimpiada

Nasza witryna internetowa wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka) w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo w dowolnym momencie dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies". Uprzejmie prosimy o wyrażenie zgody na użytkowanie witryny z użyciem plików cookies (wystarczy zamknąć niniejsze okienko informacyjne przyciskiem poniżej).